Rabu, 15 Mac 2017

Ni antara ciri2 nk kenalpasti vitamin semulajadi & sintetik.

Vitamin sintetik dicipta untuk meniru vitamin dan cara vitamin semulajadi bertindak dalam badan. Ia mengandungi bahan kimia yang tidak dapat bertindak-balas dengan mesra dengan sel-sel tubuh. Hasil akhir daripada bahan kimia ini akan menjadi toksin dan terkumpul dalam hati.




Vitamin sintetik selalunya tidak terus boleh digunakan oleh badan dan seterusnya hanya menunggu masa untuk dibuang. Ataupun akan disimpan dalam badan sehinggalah badan mendapatkan atau menghasilkan nutrien yang diperlukan untuk membolehkan badan menggunakan vitamin tersebut secara efektif.
Vitamin sintetik juga selalunya tidak mengandungi mineral galian penting dan menyebabkan badan terpaksa menggunakan mineral galian sedia ada dalam badan untuk membolehkan vitamin sintetik tersebut diproses. Ini menyebabkan badan akan kekurangan mineral tertentu yang penting dalam badan.
 Lg 1 klu perasan walaupun vit shaklee ni saiz bsr gedabak tp semuanya sng nak ditelan.





Mari kite tgk vitamin semulajadi 

Vitamin semulajadi adalah vitamin yang dihasilkan daripada bahan berunsurkan tumbuhan yang mengandungi kadar vitamin berkenaan yang tinggi dan bukannya dihasilkan melalui tiub tabung uji di makmal. Cara pemprosesannya adalah secara semulajadi mungkin tanpa memusnahkan nutrien dalam bahan utama.
Vitamin semulajadi datang dalam pakej lengkap yang turut mengandungi jenis vitamin yang lain, enzim dan mineral yang dapat mengawal cara badan mengenali, memetabolismakan dan menggunakan vitamin berkenaan seperti yang diperlukan oleh badan.
Vitamin semulajadi adalah vitamin yang hadir dalam bentuk asli tanpa bahan tiruan tidak kiralah samada dari sumber haiwan atau tumbuhan.





 Tgk perbezaan struktur di sini... Vitamin sintetik ni dorg buat kat makmal dgn campuran pelbagai sebatian kimia utk hasilkan struktur yg hampir sama dgn vit c asli
Tapi still berbeza..  Tapi tgk hat ujung sekali tu struktur vit c shaklee totally sama dgn vit c asli





Gambr ni jelas sikit.






 Sy nak hilite ttg silica gel ni... Vitamin shaklee tiada silica gel sbb ianya dlm bentuk semulajadi
Vitamin sintetik pula memerlukan silica gel utk menyerap kelembapan sbb kelembapan akan merosak  struktur kimia tsebut.




Perbezaan mudah supaya anda lebih jelas apa itu vitamin semulajadi, organik & sintetik
PTG Perasan tak antara ketiga-tiga ni ada beza?
Ada tak dalam pikiran kita pikir semulajadi sama dengan organik?
 Saya dulu pon pikir sama😆
 Kesimpulannya biar lambat dpt kesan asalkan selamat..

Setiap kandungan vit shaklee pun dorg dah kaji dulu kandungan yg selamat utk penggunaan ke atas manusia dlm jangka masa pnjg
So, jangan risau nak telan vit shaklee yang besar gedabak tu ye

Tiada ulasan:

Catat Ulasan